Rutavdrag för flytthjälp – så fungerar det

En glädjande nyhet från den 1 augusti 2016 är att du numera kan få rutavdrag när du anlitar en flyttfirma i samband med flytt till en ny bostad. Denna förändring i rutavdraget innebär att du nu endast behöver betala 50% av arbetskostnaden när du anlitar flytthjälp!

Vad innebär rutavdrag?

RUT är en förkortning av Renhållning, Underhåll samt Tvätt och är en skattereduktion på tjänster kopplade till det egna hemmet. Skatteavdraget innebär att du som privatperson har rätt att dra av hälften av arbetskostnaden när du anlitar hushållsnära tjänster, upp till 75 000kr (inkl. ROT-avdraget) per år.


Några av de tjänster som omfattas av RUT-avdraget är t.ex:

  • Flytthjälp
  • Packhjälp
  • Pianoflytt
  • Demontering/montering av möbler
  • Enklare städning

 

När du anlitar oss drar vi av avdraget från arbetskostnaden vid betalning. När arbetet är utfört och uppdraget är betalt ansöker vi på MEX om en utbetalning från Skatteverket. Det innebär att du inte behöver göra något för att få skatteavdraget. Det datum som du har betalat styr vilket år som rutavdraget hamnar på.

Vad ingår i rutavdraget för flytt?

Rutavdrag för flytthjälp gäller för flytt av möbler och bohag mellan bostäder, men även om du behöver flytta saker för tillfällig magasinering. Viktigt att veta är att rutavdraget endast innefattar själva arbetskostnaden. Detta kan du få avdrag för:

  • Hjälp med packning och uppackning av dina saker
  • Bärhjälp
  • Lastning och lossning
  • Arbetstiden för transporten (bilkostnaden och drivmedel ingår inte eftersom endast kostnader för arbete omfattas av rutavdraget).

För att kunna använda rutavdraget måste du:

  • Vara minst 18 år vid beskattningsårets slut
  • Betala skatt i Sverige
  • Betalat tillräckligt mycket skatt
  • Använda bostaden helt eller delvis som ditt hem (du måste inte äga bostaden)
  • Vara den som betalar för tjänsten.

Har du använt RUT-avdraget tidigare i år?

Hur högt ditt RUT-avdrag beror på din årsinkomst och vad du har betalat i skatt under året.
Använd gärna skatteverkets egna kalkylator för att räkna ut hur mycket du har rätt att dra av.

Hur fungerar det med betalningen när jag vill ha rutavdrag för flytthjälp?

Rutavdraget dras av direkt och du betalar endast hälften av arbetskostnaden. Vi på Mex sköter sedan kontakterna med Skatteverket och begär in resterande delen av ersättningen. I våra priser till privatpersoner är rutavdraget inkluderat.

RUT-avdrag för flyttstädning

När du är igång med flytten så kan det kännas skönt att också ta hjälp med flyttstädningen. Även flyttstäd ingår i de hushållsnära tjänster som omfattas av rut och precis som med rutavdrag för flytt kan du få skatteavdrag för 50 % av arbetskostnaden för flyttstädningen.

Kom ihåg!

  • RUT är en förkortning av Renhållning, Underhåll samt Tvätt och är en skattereduktion på tjänster kopplade till det egna hemmet. Skatteavdraget innebär att du som privatperson har rätt att dra av hälften av arbetskostnaden när du anlitar hushållsnära tjänster, upp till 75 000kr (inkl. ROT-avdraget) per år.

Mex flyttfirma
Adress: Vegagatan 3
113 29 Stockholm
Telefon: 08-668 33 00
E-mail: info@mex.se

Öppettider för bokning
Måndag-Fredag: 08:00-17:00
Lördag: Stängt
Söndag: Stängt

Har du några frågor?

Namn(Obligatoriskt)
DD snedstreck MM snedstreck ÅÅÅÅ